У поєднанні артистизму та ретроспекції зали Королівської академії мистецтв вшановують відому сербську перформансну та концептуальну художницю Марину Абрамович. Маючи кар’єру, що охоплює понад п’ять десятиліть, Абрамович відіграла ключову роль у піднесенні мистецтва перформансу від його експериментальних витоків до загального визнання. Виставка, розроблена в тісній співпраці з самою художницею, надає повний огляд її спадщини, демонструючи фотографії, відео, об’єкти та інсталяції.
Особливо важливим є живе виконання чотирьох культових творів, у тому числі перше у Великій Британії повторне виконання трьох основоположних творів: Imponderabilia (1977), Nude with Skeleton (2002) і The House with the Ocean View (2002). Виставка заглиблюється в перехід Абрамович від художниці до художниці перформансу, підкреслюючи її ритуальний підхід до повсякденних дій через повторення та витримку.
Експозиція також розповідає про її співпрацю з німецьким художником Улаєм (Франк Уве Лайзіпен), як-от «Прогулянка Великою стіною» (1988): ритуальне розлука, коли вони йшли через Велику китайську стіну з протилежних кінців, їхні шляхи ненадовго сходилися, перш ніж остаточно розійтися. На відміну від деяких митців, які ідеалізують красу повсякденного життя, Абрамович і Улай були відомі тим, що розкрили бруталістичні та неприкрашені грані романтизму, тему, яку вони далі досліджували у своїх серіалах, де перевіряли межі тіла.
Водночас її культові роботи, такі як «Ритм 0» (1974) і «Митець присутній» (2010), дають змогу зрозуміти еволюцію її практики. Кульмінацією демонстрації виступає «Будинок з видом на океан» (2002), 12-денний живий виступ, спочатку проведений після 11 вересня, запрошуючи глядачів до енергетичного діалогу з художником.
Ретроспектива Марини Абрамович демонструється в Королівській академії мистецтв у Лондоні до 1 січня 2024 року.